Rugpijn

Vrijwel iedereen heeft in zijn leven wel eens rugpijn gehad. Onze rug moet immers zo’n 70% van ons gewicht dragen. Echter bij sommige mensen is het een vaak terugkerende pijn of een chronische pijn. Rugpijn kan zo hevig zijn, dat het de kwaliteit van leven vermindert. Acupunctuur werkt vaak erg goed bij rugpijn.

Lage rugpijn komt het meeste voor. Deze straalt soms uit naar bil of been. Lang niet alle rugpijn heeft een ernstige oorzaak, maar de pijn is er niet minder intens om. Rugpijn zit rondom de wervelkolom of bij het bekken en kan uitstralen naar een been.

Onze wervelkolom is de spil van ons bewegingsapparaat en bestaat uit:

• 7 nekwervels
  • 12 borstwervels
  • 5 onderrugwervels
  • Het heiligbeen (het centrale deel van het bekken)
  • Het staartbeen

Tussen 2 afzonderlijke ruggenwervels zit een tussenwervelschijf. Ook komt tussen 2 afzonderlijke wervels aan weerszijden een grote zenuw vanuit het ruggenmerg naar buiten. Afknelling van zo’n zenuw zorgt voor uitstralende pijn naar bil of been.

De meeste pijnklachten ontstaan door:

• Slijtage van de wervel of tussenwervelschijf
  • Hernia
  • Ischias
  • Spierspanning

Een combinatie van klachten komt erg vaak voor.

Lage rugpijn

Lage rugpijn heet ook spit of lumbago. Het gaat hierbij om pijn die ineens in de onderrug schiet, vaak zonder enige duidelijke aanleiding. Deze pijn is erg heftig en kan iemand voor een poosje uitschakelen. Meestal gaan de klachten binnen 1-2 weken weer over. De precieze reden voor spit of lumbago blijft vaak giswerk. Er gaat wel vaak een overbelasting van de rug aan vooraf, met of zonder klachten.

Gaat acute rugpijn gepaard met pijnuitstraling naar het been, dan kan er sprake zijn van een hernia. Een hernia is een uitpuiling van de tussenwervelschijf die op de zenuw duwt. De zenuw zorgt voor het functioneren en het gevoel van een deel van het been. Daarom voel je daar ook de pijn.

Behandeling rugpijn

De behandeling bestaat uit verschillende onderdelen:

• Massage van de rug en het bekken
  • Behandeling van de pijnzones met cupping

Acupunctuur staat centraal bij de pijnbestrijding, ongeacht de reden van de pijn.  De acupunctuur kan wel worden afgewisseld met massage plus cupping. Dit alleen in goed overleg. Vaak ontspant de rug al door de pijnbestrijding door acupunctuur. Hierdoor neemt een groot deel van de spierspanning al af. Massage doet de spieren verder ontspannen, ook in de regio om de rugklacht heen. Ik gebruik cupping voor bindweefselmassage. Hierdoor wordt de huid en het onderliggende bindweefsel weer soepel en goed doorbloed.

Afspraak maken

Voel je snel weer beter en neem vandaag nog contact met ons op om te ontdekken hoe wij jou kunnen ondersteunen.

Neem contact op of plan een afspraak