Tennisarm

Een tennisarm is een van de meest voorkomende klachten van de arm. Acupunctuur kan hier vaak goed bij helpen.

Een tennisarm is een pijnlijke overbelasting die lang kan aanhouden. Een tennisarm geeft meestal pijnklachten in de buurt van de elleboog, aan de buitenkant van de arm. De pijn zit vaak vlak boven het gewricht. Deze kan ook onder de elleboog zitten, tot wel halverwege de onderarm. De pijnklachten leiden vaak tot bewegingsbeperking. Iets simpels als het optillen van een glas water kan soms te zwaar zijn en flink zeer doen.

Een tennisarm begint vaak geleidelijk, maar neemt binnen enkele maanden toe totdat het echt pijn gaat doen. Daarna volgt vaak een stabilisering van de pijnklachten. Een tennisarm kan lang aanhouden, soms wel meer dan een jaar.

De overbelasting ontstaat door langdurige lichte inspanning, zoals het werken met de computermuis, of het swipen en tikken op een smartphone. Ook kortdurige zware inspanning kan leiden tot een tennisarm. Denk hierbij aan sporten of klussen.

Bij een tennisarm ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren en het gewricht door de overbelasting. Hieruit ontwikkelt zich vervolgens littekenweefsel. Dat littekenweefsel zorgt voor de meeste pijnklachten.

Symptomen van een tennisarm zijn onder andere:

• Pijn aan de buitenkant van de elleboog
  • Pijn verergert bij aanraking en aanspanning
  • Pijn is stekend of zeurend
  • Verminderde knijpkracht
  • Pijn straalt uit richting hand, onderarm, bovenarm of schouder

Behandeling tennisarm

Bij veel van mijn cliënten zit de overbelasting bij een tennisarm niet alleen rondom de elleboog. Meestal is een tennisarm onderdeel van een keten van overbelaste spieren. Deze start vaak in de nek en schouders. Daarom behandel ik het hele gebied en niet alleen de tennisarm zelf.

De behandeling bestaat uit verschillende onderdelen:

• Massage van de nek en schouders
  • Behandeling van de pijnpunten met moxa

Omdat ik de acupunctuurnaalden niet in de arm of elleboog plaats, kan ik tijdens de behandeling ook de nek en schouder masseren. Moxa is een verwarmend kruid dat de spieren tot in de diepte verwarmt en ontspant.

Afspraak maken

Voel je snel weer beter en neem vandaag nog contact met ons op om te ontdekken hoe wij jou kunnen ondersteunen.

Neem contact op of plan een afspraak